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[2016 Grand Prix] Don't Look Away, DB Export Brewtroleum

부산국제마케팅광고제(MAD STARS) 2016. 10. 6. 11:01

                                                                         



AD STARS 2016 Grand Prix

Don't Look Away, DB Export Brewtroleum


                                                                         


 Innovation, Integrated, Media, Outdoor, Promotion 부문 그랑프리 수상작 DB Export Brewtroleum


올해 부산국제광고제 그랑프리의 영광을 차지한 작품들을 소개하는 2016 Grand Prix.

벌써 마지막 작품들을 소개할 시간이 되었는데요.

 

이번에 소개할 작품은 예전 주목할 작품으로 소개 했던 작품, DB Export Brewtroleum 입니다.

이 작품은 혁신, 통합 광고, 미디어, 아웃도어, 프로모션 등 수 많은 부문에서 수상을 차지하였는데요.

 

어떤 작품이었는지 다시 한번 살펴볼까요?



해마다 심각해져만 가는 환경오염 문제

그런데 <맥주를 마시면 지구를 지킬 수 있다>는 사실을 알게 된다면 어떨까요?



맥주가 친환경적이다? 이런 의문이 드실 텐데요.

 

DB Export는 제조업체와 손을 잡아

맥주를 이용하여 친환경적인 연료를 만들어 냈습니다.

 

맥주를 만들고 남은 효모로 연료를 만들어 주유소에 보급하는 방법 이었는데요!

이 연료는 기존의 석유보다 탄소를 8%나 적게 방출하는 친환경적인 연료하고 합니다.



이에 맞추어 프로모션 영상 또한 유머러스하게 표현해 더욱 재미있는 캠페인이 되었는데요.

맥주 한잔하러 가는 모습을 잠시 지구 좀 지키고 온다는 식으로 표현하였습니다.

 

이 표현은 DB EXPORT의 맥주를 마심으로써 실제로 지구의 환경에 기여한다고 볼 수 있었기 때문에

사람들의 마음에 더욱 와 닿을 수 있었습니다!



단순히 말로만 맥주를 마시고 지구를 지킨다는 이미지를 만드는 것이 아닌,

정말로 친환경적인 연료를 만들어내어,

 

단순한 캠페인이 아니라, 실제 매출까지 대폭 상승한 멋진 캠페인이었습니다!



 DB Export Brewtroleum

Advertiser/Client | DB Breweries 

Brand | DB Export 

Company | Colenso BBDO


Faced with a category in serious year on year decline we knew that we had to move beyond the usual advertising campaign. Embracing the philosophy of conscious capitalism - doing good for the world whilst also doing good for your business - we decided to do something that had never been done before. 

We set about creating a way that men could save the planet by doing what they love, an idea that would help men justify drinking more beer by turning drinking into a selfless act of sustainability. DB Export Brewtroleum. In doing so, we created an entire new x-x-layer of permissibility around DB’s products. 

Our idea was to turn drinking beer into a selfless act of environmental heroism - to rex-x-frame the permissibility of drinking beer within our target market.  So we took the surplus yeast leftover after we finished brewing DB Export, and used it to create a biofuel called DB Export Brewtroleum. Brewtroleum emits 8% less carbon than traditional petroleum, so every time a man drinks DB Export, he’s helping to save the entire world.

We launched with our hero site - a completely rebranded Gull petrol station in the middle of Auckland. Promoting this location with radio partnerships we experienced kilometre long queues down the street on our first day.

The most important result of this campaign is simple. In a beer market declining at 6% per annum, sales of DB Export grew by an unprecedented 10% making it the fastest growing beer brand in the country.

We turned 58,000 tonnes of yeast slurry into 300,000 litres of Brewtroleum. Brewtroleum was sold on pump at 62 stations around the country, meaning that consumers were essentially paying $2.05/litre for our marketing.

During the campaign period 8.6 million bottles of DB Export were sold.

The campaign resulted in a 50,000kg reduction in carbon emissions, which saw DB Breweries go on to win the nation’s highest sustainability award, Innovation in Sustainability. 

This wasn’t just a single site PR stunt. Brewtroleum rolled out to every single one of the 62 Gull petrol stations across New Zealand - turning all of their forecourts into ambient advertising for us - with a through the line campaign (TV, social, digital, outdoor, sampling) supporting it and calling on men to drink more DB Export. The national scale of the campaign meant that nearly all New Zealanders the opportunity to fill their cars with Brewtroleum.

Heineken are now rolling the idea out through 50 of their biggest global breweries, potentially saving millions of tonnes more of carbon from entering the atmosphere. 




 Public Service 부문 그랑프리 수상작 Don't Look Away


마지막으로 소개할 그랑프리 수상작은 Public Service, 공익광고 부문의 수상작입니다.

 

공공의 복지라는 주제가 포함된 작품이라면 모두 출품이 가능한 부문이었는데요.

그 중 그랑프리를 차지한 것은 어떤 작품이었는지 확인해보겠습니다!



비무장 민간인들에 대한 인종 차별적 심문과 폭력,

이런 이슈들은 주기적으로 언론과 세계적으로 뜨거운 주제가 됩니다.

 

하지만 그 관심들은 빠르게 다른 자극적인 이야기로 이동되고 마는데요.



이런 상황에서 사람들이 이런 사건들에 계속해서 관심을 가질 수 있도록,

뮤직비디오를 만들었습니다.

 

뮤직비디오가 있는 페이지로 방문한 사람들은, 폭력들의 피해자와 직면하게 되는데요.

여기에서 끝나는 것이 아닙니다.

피해자들에게서 고개를 돌리게 되면 흘러나오던 음악은 멈춰버리고 마는데요.



어떻게 된 것일까요?

 

바로 사람들의 얼굴을 인식하는 소프트웨어를 이용한 아이디어 였습니다.

 

Don't Look Away. 

얼굴인식 소프트웨어를 이용한 아이디어로 사람들에게 시선을 돌리지 마라는 메세지를 전달한 것입니다!



이 인터렉티브한 작품은 사람들의 시선을 붙잡을 수 밖에 없었습니다.

 

어떻게 보면 단순할 수 도 있는 아이디어이지만

직접적으로 사람들의 마음을 붙잡아 놓은 강렬한 크리에이티브 였는데요.

 

자극적인 사건들에 그저 휩쓸려 다니지만 않게, 우리 사회의 문제들을 제대로 인식할 계기를 준 작품이라고 할 수 있겠습니다.



 Don't Look Away


Advertiser/Client | Usher

Brand |  Usher

Company | AKQA


"As artists we have to use our platform to spread awareness and inspire action." Usher

In the past, artists have used music to echo the reality of racial injustice. Following their steps, musician and social activist Usher, produced a song called Chains: an anthem to advocate for unarmed victims of violence.

He then challenged us to launch it using today's modern tools and activate society in any way possible.

Stories of racial profiling and violence against unarmed civilians make headlines with regularity. But while these cases are hot topics for a news cycle, the media and the public quickly move on to the next sensational story without truly acknowledging the lives lost, or making any real progress towards change. 

The truth is: While racial injustice keeps killing, society keeps looking away.

To make everyone look back, we created the first music video to demand your attention.

Visitors to Chains.tidal.com are compelled to look into victims of brutality and confront the shocking facts of each person's story. Facial recognition software, stops the music if the viewer looks away.

In only four days, the video received 500,000 views with an average dwell time of 2'33''. This interactive experience caught the eyes of the media. It was featured on CBS, NBC, Rolling Stone, Fast Company, The Guardian, Forbes, Contagious, PSFK, Spin, Billboard, Creativity and other news outlets from more than 100 countries, all with positive critics:

"Usher targets police brutality with powerful interactive video" - The Guardian

"One hell of an interactive experience" - NBC News

"Confronts racial injustice like you've never seen" - The Huffington Post

"Devastating" - Rolling Stone


The project has, so far, earned more than 500 million impressions


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